Vegnormal

N100:2025

N100 Veg-og gateutforming
Høringsutkast
Åpne

Omfang

Høring – forslag til ny revidert vegnormal N100 Veg og gateutforming.

Målet med revisjonen har vært å gjøre vegnormalen mer brukervennlig og lettere å finne frem i. Endringene baserer seg i stor grad på spørsmål og tilbakemeldinger fra brukere av vegnormalen.

Følgende hovedpunkt har dannet grunnlaget for arbeidet med revisjonen:

  • Omarbeiding slik at normalen ikke lenger inneholder «kan-krav»
  • Gjennomgang og tydeliggjøring av kapittel 1
  • Tydeliggjøring av eksisterende krav ved å forbedre tekst, rette skrivefeil og legge til utfyllende kommentarer og krav ved behov.
  • Omstrukturering av kapittel 2.9 «Kapasitetssterke veger og gater».
    Kapittel 2 rendyrkes til å omfatte gater med fartsgrense 50 km/t og lavere.
    Innfartsveger til by og andre veger som av hensyn til omgivelsene skal ha fartsgrense 60 km/t er flyttet til kapittel 3 Veger, og til dimensjoneringsklasse Hø2 og ny Hø3.
  • Tydeliggjøring av vegnormalens bruk ved utbedring av eksisterende veg.
  • Å tillate 90 km/t i tunnel med lengde > 500 m på ny veg i dimensjoneringsklasse H1, ÅDT<4000 og fartsgrense 90 km/t i dagen.
  • Redusere kravet til resulterende fall.
  • Envegsregulert sykkelveg med fortau. Flyttet krav fra N302 til N100. Kravet gjelder oppmerking som sykkelfelt før kryss.
  • Overføring av belysningstekniske krav fra N100 til NEK 600.
  • Redusere tillegget for minste horisontalkurvatur på bru for fartsgrense 100 og 110 km/t.
  • Det foreslås å øke bredden på tverrstilte parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 m.

Dokumentinformasjon

  • Høringsutkast publisert:
  • Høringsfrist:
  • Varetype: None
  • Products.Specs.pages

Produktrelasjon