Forlenget høringsfrist
- Etter tilbakemelding fra fylkeskommunene, har vi forlenget høringsfristen til 28.11.2025. Fristen gjøres gyldig for alle høringsparter. Vi oppfordrer til å levere høringsinnspill så snart de er klare innen fristens utløp.
Omfang
Høring – forslag til ny revidert vegnormal N100 Veg og gateutforming.
Målet med revisjonen har vært å gjøre vegnormalen mer brukervennlig og lettere å finne frem i. Endringene baserer seg i stor grad på spørsmål og tilbakemeldinger fra brukere av vegnormalen.
Følgende hovedpunkt har dannet grunnlaget for arbeidet med revisjonen:
- Omarbeiding slik at normalen ikke lenger inneholder «kan-krav»
- Gjennomgang og tydeliggjøring av kapittel 1
- Tydeliggjøring av eksisterende krav ved å forbedre tekst, rette skrivefeil og legge til utfyllende kommentarer og krav ved behov.
- Omstrukturering av kapittel 2.9 «Kapasitetssterke veger og gater».
Kapittel 2 rendyrkes til å omfatte gater med fartsgrense 50 km/t og lavere.
Innfartsveger til by og andre veger som av hensyn til omgivelsene skal ha fartsgrense 60 km/t er flyttet til kapittel 3 Veger, og til dimensjoneringsklasse Hø2 og ny Hø3. - Tydeliggjøring av vegnormalens bruk ved utbedring av eksisterende veg.
- Å tillate 90 km/t i tunnel med lengde > 500 m på ny veg i dimensjoneringsklasse H1, ÅDT<4000 og fartsgrense 90 km/t i dagen.
- Redusere kravet til resulterende fall.
- Envegsregulert sykkelveg med fortau. Flyttet krav fra N302 til N100. Kravet gjelder oppmerking som sykkelfelt før kryss.
- Overføring av belysningstekniske krav fra N100 til NEK 600.
- Redusere tillegget for minste horisontalkurvatur på bru for fartsgrense 100 og 110 km/t.
- Det foreslås å øke bredden på tverrstilte parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 m.
Høringsbrev
Fartsgrense 90 km/t i tofeltstunnel
Konsekvensvurdering
Endringslogg N100 høring 2025