Vegnormal N200 Vegbygging stiller krav til prosjektering og bygging av veger og gjelder for alle offentlige veger.
Omfang
Hovedformålet med denne revisjonen er å tilpasse normalen til ny digital plattform, det er gjort strukturelle endringer og normalen er videreutviklet i en mer funksjonsbasert retning. Det er også gjort noen faglige endringer og opprettinger.
Logg inn og kommenter på høringsutkast
Under er en oversikt over de faglige endringene i normalen.
Kapittel | Endring |
1.4.3 | Krav om sluttdokumentasjon der det er sprøbruddsmaterialer og kvikkleire i vegprosjekter i konsekvensklasse 3. |
1.9.3.1 1.9.3.2 | Vannømfintlighet er byttet med telefarlighetsgrupper, og krav til finstoffinnhold for dypsprengning er fjernet. |
3.1.2 | Kravet om dimensjonering for 10 tonns aksellast spesifisert iht. forskrift |
3.7.2 | Tykkelse forsterkningslag i tunnel (bæreevnegruppe 1, FDim >10 000) justert for å stemme overens med dimensjonering for veg i dagen. |
4.2.2.1 | - Krever ikke lenger at geometrisk krav for forsterkningslag skal være oppfylt før forkiling legges ut.
- Geometrisk kontroll på planum kan utføres med maskin
|
4.2.3.1 | - Knust asfalt fjernet fra tabell 4.2.3.1-1 fordi det finnes egne anbefalinger for komprimering av denne massen
- To krav om fuktighet/vanninnhold slått sammen til ett.
- Krav med forbud mot nedknusing fjernet
- Krav om kjørehastighet fjernet
|
4.2.3.2 | Detaljert krav om innhold i komprimeringsplan fjernet, erstattet av henvisning til Statens vegvesens rapport 284. |
4.5.1 | Graderingskrav for forsterkningslag: - Knust berg 0/125 tas inn som forsterkningslagsmateriale, og nye grenseverdier er laget for sorteringen
- Graderingskrav for resirkulerte materialer sidestilles med forsterkningslag av knust berg/pukk.
- Differensiering av kravstilling avhengig av tilknytning til NS-EN 13242 eller NS 3468 er tydeliggjort med separate tabeller.
|
4.6.1.1 | Graderingskrav for mekanisk stabilisert bærelag er tydeliggjort. |
4.9.3 | Krav om forvitringsbestandighet fjernet pga. kravet var ikke mulig å evaluere. |
5.1.1 | Krav om prosjektering etter N400 Bruprosjektering erstattes av tydeliggjort henvisning til N400 Bruprosjektering, hvor krav er angitt. |
5.6.4 | Krav om antall ledige trekkerør endres fra 3 til 5. |
Invitasjon til høringsseminar for N200 Vegbygging
Seksjon vegteknologi, Vegdirektoratet, inviterer til seminar i samband med høringen av revidert utgave av N200 Vegbygging den 17. februar kl. 09-11 på Teams. Tema for seminaret vil være foreslåtte endringer i N200 og arbeidet for øvrig med denne normalen. Det vil bli god tid til kommentarer og spørsmål fra deltakerne.
Klikk her for å delta i møtet
Vel møtt!